این مطلب ۲۴ بار خوانده شده
نگاهی به صحبتهای پرستو صالحی درباره وضعیت فساد درسینمای ایران

زخم کهنه سینمای ایران دوباره تازه شد

حدود ۴۰ درصد از افراد سینمایی غیر بازیگر گرفتار فساد هستند وهنگامی که قرار است یک فیلم شروع به تولید شود کارناوالی از دختر وپسران زیبا به راه می افتد.
نسخه مناسب چاپ

 

اینها گوشه ای از جدیدترین صحبتهای پرستو صالحی بازیگر سینمای ایران درباره وضعیت اخلاقی سینمای ایران است.صحبتهایی که پس از بیان شدن آن از سوی پرستو صالحی مسائل مختلفی در مورد آن مطرح شده است.

 اما جدای از حواشی این صحبتها به هر حال وبدون تردید این گفته ها مورد تایید بخش قابل توجهی از بازیگران ودست اندرکاران سینمای ایران می باشد، اما گویا همان طور که صالحی به آن اشاره کرده کسی جرات بیان آنها را ندارد.

دراین بین وبا توجه به این گونه صحبتها باید گفت که این وضعیت اخلاقی سینمای ایران نه تنها در ظاهر ماجرا خود را نشان داده بلکه در بحثهای محتوایی هم به شکل تاثیر گذاری خود را نشان می دهد.چرا که اگر امروز سینمای ایران تنها به سمت سینمای گیشه وسینمای تجاری سوق پیدا کرده حاصل چنین مواردی در پشت پرده های سینمااست.

به واقع بحث اخلاقی واولویت دادن به برخی موضوعات در سینما این روزها آنقدر فضای سینمای ایران را غبار آلود کرده که دیگر نمی توان به راحتی از کیفیت بالای فیلمها صحبت کرد بلکه براساس آنچه از مشاهدات برمی آید بخش قابل توجهی از فیلمها به سمت ابتذال رفته وبدون توجه به بسیاری از مسائل هنجاری واخلاقی پرشده از موضوعاتی که نه عرف ایرانی پذیرفته شده است ونه در مسائل مذهبی جامعه ایران جایی دارد!

از طرف دیگر بها دادن به مسائلی مانند زیبابی بازیگر وحتی سوءاستفاده از او برای برخی تولیدکنندگان وکارگردانان سبب شده که فیلمهای سینمای ایران مکانی شود برای نمایش چهره های جدیدی که نه چیزی از عالم هنر می دانند ونه در بازیگری و ایفای نقش توانایی دارند!دراین میان به عقیده بسیاری همین مساله یعنی استفاده از نابازیگران به دلیل برخی ملاکهای غیر فنی وهنری سبب شده که مخاطب سینمای ایران خیلی زود از  بخش زیادی از فیلمها گریزان شود وحتی با سینمای ملی قهر کند.

علاوه بر گریز مخاطب، بدون تردید این گونه ملاکها برای انتخاب بازیگران تاثیرات مستقیمی روی فاصله گرفتن از سینمای آرمانی و محتوایی دارد وبا ادامه این روند نباید درآینده انتظاری برای داشتن یک سینمای مذهبی داشت.چرا که ملاکهای برخی دست اندرکاران براساس معیارهای یک هنر نجیب وحرفه ای نیست.

دراین باره اینکه پرستو صالحی در صحبتهایش به این موضوع اشاره داشته که پس از این گفت وگو بسیاری برای او مشکل ایجاد خواهند کرد نشان می دهد که عده ای  در سینمای ایران به دنبال مسائل دیگری جز مباحث حرفه ای هستند وبرای هر کسی که بخواهد به این رفتار آنها اعتراضی داشته باشد مشکل ایجاد می کنند تا کسی حق اعتراض نداشته باشد.

در واقع آنچه که از شواهد امر برمی آید موید این مطلب می باشد که یکی از ضعفهای اساسی سینمای ایران که همان فاصله گرفتن از بطن مذهبی جامعه ایران است ریشه در همین موضوع یعنی ملاک قرار دادن برخی مسائل غیر اخلاقی به جای مسائل حرفه ای توسط دستهای پشت پرده در تولیدات است.

از طرف دیگر علاوه براین موضوع همان طور که پرستو صالحی ،بازیگر سریال زیر آسمان شهر به آن اشاره کرده علاوه بر مسئله فساد اخلاقی ،فساد اقتصادی هم سینمای ایران را به شدت رنج می دهد.دراین باره، بارها خبرهایی از گوشه وکنار به گوش می رسد که بخشی ازبازیگران جوان با پرداختن پولهای کلان وارد این عرصه شده اند وبه این ترتیب فرصت از استعدادهای پرفروغ فرصت گرفته شده است.حتی دراین زمینه بخشی از خود اهالی سینما به بحثهای پرداخت پول برای بازی در فیلمها در خود کارگاهها وکلاسهای بازیگری اشاره داشته اند که این مسئله بارها در کیفیت فیلمهای سینمای ایران تاثیرات زیادی برجای گذاشته است. چرا که نقش ها توسط نابازیگرانی ایفا می شود که سبب افت کیفی فیلمها می شوند وحتی به تعبیر برخی از فیلمنامه نویسان نابازیگرانی که به دلایل مادی وغیر اخلاقی وارد این عرصه می شوند نقشها را خراب می کنند.

درهمین راستا  به نظر می رسد که گفته های پرستو صالحی هر چند که باز گویی مسائلی است که در سینمای وجود دارد اما به نوعی آن را می توان زنگ خطری محسوب کرد که دست اندرکاران سینما باید پیش از پیش به آن توجه داشته باشند تا بتوانند مشکلات سینما را حل کنند. چرا که در غیر این صورت با ادامه این روند سینمای ایران روزهای بازگشت به دوران فیلمهای طلایی را آن چنان که باید به خود نخواهد دید.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.