این مطلب ۲۱ بار خوانده شده

نظریه فتنه، اسناد فتنه و بصیرتیسم خامنه ای

نسخه مناسب چاپ

((...اما بعد، ای مردم! من فتنه را فرونشاندم و کسی جز من دلیری این کار را نداشت، از آن پس که موج تاریکی آن برخاسته بود و گزندش همه جا را فرا گرفته بود.))
 (نهج البلاغه،ترجمه سید جعفر شهیدی،خطبه ۹۳ )
براندازی (subrersion  ) عبارت است از سرنگونی یا فروپاشی یک حکومت یا تحول و دگرگونی در ساختار و اصول یک نظام به گونه ای که هویت و ماهیت اصل آن تغییر پیدا کند که یا از طریق اعمال خشونت و زور مثل کودتا و شورش است و یا از طریق آرام مسالمت آمیز مثل جنگ روانی,جنگ فرهنگی,اعتقادی و ...
در این میان می توان  از نزدیکی  براندازی با توطئه سخن گفت. توطئه(conspirey) توسط افراد یا سازمان هایی انجام می شود که محدوده ی آن نهانکارانه و ماحصل نهایی اش براندازی به شیوه های مختلف است.
آنچه امروز در باب براندازی با شیوه های جدید  مورد مطالعه قرار  می گیرد ، فتنه پردازی و فتنه شناسی ست. مقوله فتنه می تواند پیش توطئه باشد و از دل آن توطئه و براندازی بروز یابد. براستی فتنه چه جایگاهی در بحث سیاسی-امنیتی  دارد؟  فتنه در شکل گیری توطئه و براندازی چه نقشی دارد؟  راهکارهای سیاسی امنیتی مقابله با شکل گیری فتنه ها چه می تواند باشد؟ پس از وقوع، درحین و پس از فتنه ها چه باید کرد؟
 در راستای  تعریف فتنه سیاسی و تبیین فتنه شناسی،مقام معظم رهبری (مدظله) آن را گرد و غبار به روی حقیقت می دانند که تشخیص و شناسایی حق را برای افراد دشوار می سازد:
((فتنه آن گرد و غباری است که در درون آن انسانها چشم بسته به حرکاتی دست می زنند که خودشان نمی خواهند و نمی دانند. فتنه همین است که در یک جامعه ای یک جو یک فضایی بوجود می آید که چهره ها یکدیگر را نمی شناسند.))
فضای فتنه در آسمان سیاست، فضایی است که خودی و غیرخودی برای اهل فاقد بصیرت قابل تشخیص نیست و این همانی است که سناریونویسان فتنه ها به طراحی آن می پردازند. در این بین است که پایگاه های سیاسی و به تبعیت از  آنها پایگاه های مردمی در صورت عدم تشخیص فتنه در اثر بی بصیرتی دچار سردرگمی در یافتن حقیقت شده و پا در کارزار فتنه می گذارند. نخبگان سیاسی که در حاکمیت ها حضور دارند ، خودی و غیرخودی را تشخیص نداده و به تنش آفرینی و رزم در هرم قدرت حاکمیت  می پردازند.
هرم جامعه نیز با زد و خوردهای ایجاد شده درحاکمیت تاثیر می گیرد و به نافرمانی و مصاف خیابانی پا می نهد. فروریختن پایگاه های سیاسی و مردمی حاکمیت ها همان هدف غایی است که فتنه گران رصد می کنند و تا براندازی نظام ها ریز فتنه ها را پیاده می سازند.پس فتنه با گذر از راه توطئه ، براندازی حکومت ها را سبب می شود.مقام معظم رهبری (مدظله) بارها  این خطر فتنه را گوشزد فرمودند:
((بعضی در این فتنه و در این جنجال وارد شدند، نفهمیدند اسم این براندازی است...
یک حرفی را یکی گفت ، اینها هم تکرار کردند.)) (سخنرانی ۸۹/۸/۴)
 در رابطه با نظریه پردازی فتنه در باب انقلاب ها جامع ترین و تنها نظریه ای که ارایه گردیده است ، ((نظریه فتنه)) حسینیان  است. روح ا... حسینیان در باب نظریه پردازی براندازی ها  ، به فتنه شناسی درچارچوب علمی و تئوریک می پردازد و گام های بلندی در راه نشان دادن نشانی بصیرت شناسی و بصیرت پروری بر می دارد. تئوریسین و چریک نظام جمهوری اسلامی خود صاحب بصیرتی ست  که  با آن  سالها قبل گام در تاریکخانه فتنه رفرمیست های دوم خردادی گذاشته بود و بازی قدرت حجاریان های خاتمی را در فتنه قتل های زنجیره ای به هم ریخت و به بصیرت پروری جریان های سیاسی و پایگاه های مردمی نظام پرداخت.
*نظریه فتنه، فتنه های آینده و راهکارهای پیش روی دستگاه های سیاسی-امنیتی جمهوری اسلامی
طبق ((نظریه فتنه)) حسینیان، سه ضلع منافقین داخل نشین، دشمنان ایدئولوژیک و هواپرستان داخل حاکمیت، ارکان مثلث فتنه را تشکیل می دهند که هریک نقش آفرینی خاص خود در پازل فتنه را بر عهده  دارند.(جهت اطلاع از برشی از نظریه فتنه حسینیان مراجعه کنید به کتاب ((نظریه فتنه)) که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر گردیده است.)
در رابطه با مقوله نظریه فتنه ، اهداف خودسازی،تشکیلات سازی و راهکارپردازی سیاسی- امنیتی جهت مهار فتنه ها( قبل، درحین وپس از وقوع آنها) پیش روی نهادهای مرتبط نظام در این زمینه است. اولین ابزار لازمه جهت تدوین این ((مانیفیست مقابله با فتنه )) بصیرت شناسی و بصیرت پذیری انقلابی است. مساله مهمی که حضرت آیت ا... خامنه ای (مدظله العالی) به تشریح رهبر گونه آن پرداخته اند:
((متعهدان موجود در جامعه ما از اهل سواد و فرهنگ ، از دانشگاهی و حوزوی، باید به مساله بصیرت اهمیت بدهند؛ بصیرت در هدف، بصیرت در وسیله ، بصیرت در شناخت دشمن ، بصیرت در شناخت موانع راه ، بصیرت در شناخت راه های جلوگیری از این موانع و برداشتن این موانع ؛  این بصیرت ها لازم است. وقتی بصیرت بود ، آن وقت شما می دانید با کی طرفید ، ابزار لازم را باخودتان برمی دارید... بصیرت یعنی این که بدانید چه می خواهید ، تابدانید چه با خودتان داشته باشید.))
(سخنرانی مقام معظم رهبری،۱۳۸۸/۷/۱۵ )

*اعترافات فتنه ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و بصیرت پروری جامعه
مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مقام مهمترین رکن تاریخ نگاری و تحلیل وقایع تاریخی سیاسی نظام در سالهای اخیر ، همواره با انتشار اسناد برهه های حساس نظام همراه با تاریخ نگاری و تحلیل آنها به تقویت اسلامیت وجمهوریت نظام پرداخته است و به عنوان ((چراغ)) بصیرت جامعه  در تاریکخانه اشباح ضدانقلاب و توطئه کاران داخلی و خارجی نقش آفرینی داشته است.
انتشار اسناد بازجویی و اعترافات شبکه امپراطوری فتنه ۸۸ اکنون بزرگترین رسالت پیش روی این نهاد ولایتی ست تا بصیرتیسم خامنه ای را ترویج دهد و به آگاهی رسانی زینبی بپردازد. آگاهی ولایی ، ساکتین فتنه در هرم حاکمیت و هم چنین در هرم مردمی را به بصیرت شناسی میرساند تا در فتنه های آینده ،خود اصحاب فتنه های نوپا نباشند. همین مولفه بصیرت سازی ست که حضرت ایت ا... خامنه ای ( مدظله العالی) بر ضرورت کسب آن در راه پر پیچ و خم مبارزه تاکید می فرمایند:
(( مبادا خیال کنیم که آگاهی های دوران مبارزه ، امروز ما را کفاف خواهد داد ، این جور نیست. همان طور که ما آن روز کسانی را که می دیدیم آگاهی دارند ، بصیرت دارند ، می توانند شعار جدید مطرح کنند ، می توانند افراد را پرهیز بدهند ، ببرند به پیش ، اینها بودند که موفق شدند و بالاخره این انقلاب را به پیروزی رساندند. امروز هم آن کسانی می توانند این انقلاب را  اداره کنند و به پیروزی نهایی برسانند و رسوخ و عمق لازم را به اندیشه ای که حاکم بر این انقلاب هست ببخشند که از مسایل مطلع باشند ، شعارهای مناسب را مطرح کنند. خطرات این دوره را که با خطرات دوره قبل خیلی فرق دارد و خیلی پیچیده تر است تشخیص بدهند ، دشمن را بشناسند ، دشمنی ها را بشناسند ، راه مقابله با اینهارا مطلع باشند.)) ( کتاب بصیرت و استقامت ، مرکز صهبا ، ص ۳۹)
ماحصل انتشار اسناد و اقاریر شبکه فتنه ، هدف گیری چند جانبه منتج به بصیرتیسم خامنه ای خواهد بود که در ذیل بدان پرداخته خواهد شد:
الف) بعد سیاسی:
۱-افشای چهره های نفاق داخلی و هواپرستان داخل حاکمیت.
۲- جریان شناسی سیاسی احزاب وتشکل های دخیل در فتنه و سیر حرکت آنها از زمان حضور در عرصه سیاسی تا هنگام حضور به عنوان یکی از پازل های شبکه.
۳-رصد و رهگیری سیاسی جای پای مخالفان ایدئولوژیک نظام در تحرکات داخل نشینان شبکه فتنه و نحوه ارتباط سه ضلع فتنه با هم.
ب)بعد امنیتی:
۱-کالبد شکافی امنیتی تیم اطلاعاتی شبکه فتنه که قبلا در نهادهای نظام حضور داشتند.
۲-سازوکارهای ماضربات تیم اطلاعاتی شبکه فتنه به جبهه اطلاعاتی نظام.
۳-تبیین آسیب پذیری های تیم اطلاعاتی مذکور
۴-شخصیت شناسی و تبارشناسی فکری جریان امنیتی شبکه
۵-رفت و آمدها و ارتباط گرایی های تیم اطلاعاتی مذکور باعوامل خارج نشین شبکه از سالهای قبل
۶- ابزارها ، روشها و تاکتیک های اطلاعاتی تیم فتنه در ضربه زدن به نظام
۷-جلسات سری تیم اطلاعاتی شبکه با سه ضلع فتنه
ج) بعداعتقادی:
۱-شبکه فتنه، راه هواهای نفسانی را در پیش گرفتند و با راه خدا به مصاف ایستادند.
۲-اعضای شبکه در مسائل دینی و رعایت اسلامیت فردی به شدت ضعف داشتند.آنها فریفته غرب بودند که لیبرالیسم و اومانیسم بر فطرت خدایی شان مسلط شده بود.
۳-در طول سالها فعالیت سیاسی سکولاری ، ضعف اعتقادی سران شبکه و رده های بالا به سطح پایین هرم شبکه فتنه نیز سرایت داده شد و پیروی از هواهای نفس جای اطاعت از اردوگاه الهی  را گرفت.
* اهم محورهای  مطرح فتنه در انتشار مجموعه اعترافات فتنه ۸۸
انتشار اسناد فتنه ۱۳۸۸ با همراهی  نهادهای سیاسی-امنیتی مرتبط با هم ، سیر تاریخی تحرکات شبکه فتنه را از سالهای قبل فتنه ، حین وقوع آن و پس از آن به معرض کنکاش می گذارد. آنچه که محورهای  مطرح در این مقوله خواهد بود این است:
۱-زمینه های شکل گیری فتنه ۱۳۸۸
۲-سناریوی تقلب  و اعترافات  اعضای شبکه فتنه به این دروغ بزرگ
۳-تحرکات ضد امنیتی-سیاسی سران فتنه و اعضای رده دوم شبکه مذکور
۴-اعترافات سه ضلع مثلث فتنه(منافقین،مخالفان ایدئولوژیک و هواپرستان قدرت طلب) به تحرکات خود و ارتباط گیری های مستقیم و غیر مستقیم این سه ضلع شبکه
۵-اعتراف به ((ریز فتنه)) های پس از انتخابات علیه نظام در جهت توطئه و در نهایت براندازی آن شامل: سناریوهای کشته سازی،اتهام کذب تجاوز  جنسی و...
۶-پشت پرده نقش سران شبکه فتنه(هواپرستان قدرت طلب داخل حاکمیت)
در پایان شاید هیچ عباراتی چون کلام امام روح ا...(ره) ، وظیفه ، ضرورت و لازمه بصیرت پروری در قبال فتنه۸۸ با انتشار وسیع اسناد شبکه فتنه( پس از فرونشستن  گرد و غبار فضای تاریک آن) را روشن نسازد:
((درست آنچه امروز برای ما روشن و واضح است ، برای نسل های آینده مبهم می باشد و تاریخ روشنگر نسل های آینده است  و امروز قلم های مسموم در صدد تحریف  واقعیات هستند . باید نویسندگان امین ، این قلم را بشکنند.))  (صحیفه نور،ج۲، ص۸۴)

نویسنده : دکتر سلمان علوی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.